mandag 27. august 2012

Frokostblanding/Granola

I dag har jeg og Felix hatt noen timer helt for oss selv på formiddagen:)
Kjempekoselig å få bittelitt egentid med hvert enkelt barn iblant. Tror også at Felix hadde godt av å ha mamma oppmerksomheten helt for seg selv noen timer ;)

Vi hadde ikke så STORE planene egentlig, men å lage frokostblanding eller Granola( som det så fint heter) det skulle vi gjøre:)

Jeg er glad i fiberik kost og synes det er viktig at barna også får iseg nok fiber iløpet av dagen. Barna er glad i yoghurt til frokost og da er det jo godt med litt korn i så frokosten metter litt lengre!
Jeg har lett lenge etter oppskrift på hjemlaget kornblanding da jeg synes de man kjøper ofte har mye sukker i seg.

Denne oppskriften fant jeg på nettsiden hos trinesmatblogg.no og min variant ble slik:

250gr Havregryn
50 gr Solsikkefrø
50 gr Sesamfrø
50 gr Valnøtter og 50gr hasselnøtter
hakkes grovt
2 klyper salt
1 dl Eplejuice alt. Appelsinjuice
1 ss honning
1 ss smør
25 gr brunsukker
100 gr tørket frukt: tranebær og rosiner

Det tørre røres sammen uten sukkeret
Ha juice, smør, sukker og honning i en kjele og varm opp.
Hell veske blandingen over det tørre.
Ha alt over på en papirkledd bakeplate
( fordeles jevnt utover)
Stekes midt i ovnen. Rør i blandingen hvert 10 min ca under steketiden.

Stekes i 140 grader i 50-60 min!

Ha kornblandingen over på glass/ boks med lokk.
Holdbar ca 1 mnd:)

Nydelig sammen med youghurt, kesam, keso, melk, fil og friske bær/ frukter:))

Jeg oppbevarer Granolan min på slike fine IKEA glass! Synes disse glassene er kjempefine og likeså dekorative å ha stående framme på kjøkkenbenken:)

Denne oppskriften fylte opp et mellomstort slikt IKEA glass hos meg!

Nå er jeg spent på om barna blir like imponert over frokosten i morgen som jeg ble;)

Ha en Godnatt og sov så godt!
Klem M

Ingen kommentarer: