torsdag 15. november 2012

Kanelboller

Her kommer endelig oppskriften på gamle farmor Ingrid's kanelboller!
Oppskriften kommer fra min kjæres farmor og de har blitt bakt ett x-antall ganger!
Det er så kjekt når man har bakt noe flere ganger og at man vet at man lykkes med baksten og det gjør vi med denne!
Håper at du også blir fornøyd med den, masse lykke til:)

Ingredienser:
150gr smør ( meierismør)
1/2 liter melk ( gjerne H-melk)
50 gr gjær
1dl sukker/sirup
1ts kardemomme
1.4 liter hvetemel

Innhold:
4ss sukker
1ts kanel
1ts vaniljesukker
Evt. Revet marsipan( min favoritt)

-smelt smøret i en kasserolle og hell i
melken, la den bli 37grader
- smuldre i gjæren og bland godt!
- Ha det tørre sammen i en bakebolle og spe med veska.
- Elt deigen 5 min i kjøkkenmaskin eller 10 min for hånd.
- Heves på et lunt sted i 25 min
- Del deigen i 4 emner og kjevle ut.
- smør på ønsket fyll
- Ha i former og hev i 40 min
- Pensle med sammenpisket egg og strø på perlesukker

Stekes midt i ovnen på 250 gr i 5-10 min
Avkjøles på rist:)

LJUVLIGT GODA

HA EN FORTSATT FIN TORSDAG, HOS OSS TAR JEG OG DE MINSTE HELG I DAG!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Desse ser så gode ut og så supert at du deler oppskrifta med oss,skal jammen bake dei eingang:)
Ein forsatt flott dag til deg!
Klem fra Lillian

Camillas Lantliv sa...

Sån, da var denne printet ut og lagt i oppskriftsboka mi, skal bake på mandag når søstrene mine dratt hjem:). Elsker familioppskrifter, og disse ser himmelske ut.

Håper du har det bra søte,og at dere får en koselig helg nå.

God klem <3