onsdag 19. september 2012

Baguetter med urter

I dag hadde vi bestemt pasta carbonara til middag og da smaker det jo ekstra godt med godt brød til:)
Som sagt så gjort, fant en oppskrift som jeg tok utgangspunkt i, men gjorde noen små endringer og resultatet ble veldig bra:)

Nå tenkte jeg dele med meg oppskriften til dere:

Til 3 baguetter trenger du:
25gr gjær
5dl kaldt vann
2ts salt
12dl hvetemel eller
8dl hvetemel og 4 dl rug
1-2 dl urter etter ønske

Deigen kan enten stå i romstemperatur til heving i 4 timer, eller i kjøleskap over natten eller dagen:)

1. Smuldre gjæra i en bolle og tilsett
vannet. Bland godt!
2. Ha deretter i hakkede friske urter(.
persille, rosmarin, timian etc)
3. Bland saltet i melet og bland melet
sammen med vesken til en smidig
deig.
4. Deigen må arbeides godt og lenge
for at konsistensen på brødet skal
bli bra!
5. Dekk til med plastfolie og hev etter
ønske, 4 timer i romstemperatur
eller over dag/ natt i kjøleskap!
6. Ha mel på bakebordet og klem ut
deigen til et rektangel.
Deigen skal IKKE knaes!!!
7. Del rektangelet opp i 3 deler/ remser
og legg de over på et papirkledd
bakeplate.
8. Form etter ønske og dryss fint over
litt melstøv:)
Jeg tvinnner mine, liker godt
mønsteret det får;)
9. Hev så under klede i 30 min, deretter
skjærer du 3 snitt i hvert brød
10. Stekes midt i ovnen på 250 gr i 8
min, skru deretter ned til 200 gr og
stek ytterligere i 20 min!
Avkjøles på rist!

Kjempegode til pasta, supper og salater:)
Det kan sikkert også være godt å tilsette hvitløk, oliven, soltørket tomat
Bare å prøve seg fram med det du har lyst på:)

Lykke til:)




Ingen kommentarer: