tirsdag 8. januar 2013

Fuglemat

PUUUUH!!! Nå har jeg endelig etter mye trøbbel med PC`n fått lastet opp alle bildene. Kan ikke si at man ikke liker å blogge om man spanderer 3 timer foran skjermen og det ikke hender et dugg!! Jaja, nå får vi se hvordan dette blir?:) Juleferien for barna begynner å gå mot slutten nå og siden mannen begynte å jobbe igjen i dag fikk jeg finne på noe alene med ungene som skulle passe for alle fire:) Jeg hadde tidligere funnet en oppskrift på hvordan man lager fuglemat i et hobbyblad og tenkte at det skulle kunne være lurt nå i ellers gråtrist og kald hverdag. Det er rett og slett grått, glatt og trist ute hos oss nå. Hvordan er været hos deg? Fuglene har heller ikke lett for å finne mat nå i disse dager,så det å lage litt god fuglemat til småspurvene synes vi var en passende anledning:) Vi smeltet kokosfett og helte i en blanding av fuglefrø som jeg hadde kjøpt i butikken. Deriblant masse solsikkefrø! Ungene fikk velge ulike former og helte opp og tømte ut, byttet former og styra og ordna...minstemann syntes ikke dette var noe spesielt gøy,han ville heller "fika" som han sier :) Så han satte seg furtende og bladde seg igjennom hobby bladet...kanskje han ville finne noe annet å gjøre;)? Vi brukte pepperkakeformer som vi la oppe på bakepapir, gamle kakeformer og sukkerkakeform. la i ett snøre i alle formene og satte de ut noen minutter fo at de skulle stivne. Etterpå gikk alle ivrig ut for å "pynte" epletreet og syrin hekken vår med fuglemat:) Jentene storkoste seg og jeg så virkelig hvor stolte de var av gavene de hadde ordnet til småfuglene. Blir også så imponert over evnen de største jentene har til å hjelpe de minste med å vise dem og lære dem ting i slike sammenhenger. Felix var jammen ikke like imponert over dette fuglemat prosjektet i dag, han ville heller være inne med mormor å leke med bilene;) Når vi kom inn koste vi oss med kakao og cupcake som Madelene hadde bakt i går. Hun er virkelig ivrig på bakefronten og det liker vi veldig godt;) Så ble det film og avslapping for de minste før middagstid. En koselig dag har vi hatt og en fin avsluttning på den herlige lange juleferien! Nå skal det bli godt med litt faste rutiner og hverdag igjen synes jeg;) Håper du også har hatt en fin dag og en god start på det nye året! Klemmer fra meg som "skal bare" henge en klesvask før jeg finner senga:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei skjønne deg:)
Så koselige bilder og koselig lesing,så kjekkt å gjere sånne kjekke ting isammen før kvardagen begynner igjen,lang ferie dere har i Sverige da?
Så flott den fuglematen dere laga,godt å tenke på fuglene og sjølv om her vi bur er meir vårtempratur enn vinter,hadde håpa på litt snø men det kan enda komme:)

Ein fin ny dag til deg!
Klem fra Lillian

Camillas Lantliv sa...

Det her inlegget gjør meg så glad. Så kreative dere er, og så koselig å kunne lage noe så bra selv. For noen nydelige cupcakes også, så flink hun er.

Håper dere har en fin torsdagskveld vennen min. Klemmer <3