tirsdag 11. juni 2013

Humlen

 
 
Lite humle innlegg i disse nattetimer:)
 
Har dere sett mange humler i år?
Det har ikke jeg nemlig!
For en stund siden fikk jeg en utfordring  av skjönneste Silje med bloggen silje-sin, til å bevisst gjöre oss på at humle bestanden er i sterk nedgang.
Jeg har etter dette bitt meg merke i at det er mye mindre humler nå enn det har värt tidligere år.
I helga da vi var på hytta kom det flyvende en liten humlevenn inn i hytta som etter kort tid febrilskt forsökte å komme seg ut igjennom vinduet!
Jeg kastet meg etter kameraet,( som alltid finns innom rekkevidde;) slik at jeg fikk foreviget denne fine stund.
Det ble bare et bilde som kunne brukes her da kamerat fikk problemer med fokusen da humle ikke ville väre noe fotomodell;)
Jeg slapp han ut relativt kjapt, kan jeg si;)
 
Denne utfordringen er det Norges störste hageblogger Anne som har startet, med bloggen Moseplassen.
Anne skriver slik :
 
Zzzzz-zzzz-zzz :)
Hva er vel en sommer uten lyden av summende insekt? Og ikke minst, hva er vel sommer uten blomster og frukt?
Bestanden av humler er i sterk nedgang. Det betyr at det blir færre og færre av de generelt, og at enkelte humlearter er i ferd med å bli helt utryddet. Humlen er en utrolig viktig pollinator og uten den vil vi få dramatisk mindre frø, frukt og grønnsaker.
 
Jeg er så glad for at jeg fikk väre med på å spre dette viktige budskapet videre!
HER kan du lese mer om Anne`s flotte budskap!
 
Nå skal jeg sende utfordringen til 3 nye bloggere som jeg håper vil vidreföre dette budskapet.
 
          2. Lotta`s fotoeventyr     
                  3. Jordgubbar med mjölk       
                  
Lykke til


2 kommentarer:

Anonym sa...

Humlene er så skjønne og kommer det inn ei i hus så gjer ein alt for å få den ut mens veps derimot den blir tatt knekken på,forskjellsbehandling Hihi men med god grunn:)

Nyt dagen!
Klem fra Lillian

Charlotte sa...

Takk for utfordringen, og takk for sist <3 Hadde noen fantastiske dager i Stockholm sammen med deg og familien din, dere se søte :)