torsdag 26. januar 2012

Gulrotbrød


Har litt problemer med å skrive og legg opp bilder på samme innlegg for tiden, men her kommer omsider oppskrifta på Gulrotbrødene som jeg blogget om i ett tidligere innlegg.
Jeg brukte oppskrift til 2 brød, de ble jo ganske så store...så om du skal ha de i brødform kan det sikkert bli 3 brød.

50 gram gjær
2 st store gulrøtter
50 gram margarin
5 dl melk
14 dl hvetemel
1.5 ts salt
2 ss sirup
1.5 dl solsikkefrø

Så går du fram:

1. skrell og riv gulrøttene
2.Smelt smøret. Ha i melken og varm til 37 grader
3. Smuldre gjæra og hell over melkeblandingen slik at gjæra løses opp
4. Tilsett sirup, salt, gulrøtter og solsikkefrøene
5. Ha tilslutt i alt melet og kna sammen til en myk deig
6. Hev under ett klede i 30min
7. Kna/ elt deigen på ett melet underlag
8. Del den i to og form dem som ønsket. Enten på bakepapir på bakeplate eller i brødformer
9. Hev så brødene under ett klede i 30 min
10. Sett ovenen på 200 grader
11. Stek så brødene nederst i ovenen i 30 min.

Brødet blir utrolig saftig og godt!
Veldig enkelt å bake og tar relativt kort tid å bake.

Ps. Ett tips er å bytte ut melka med appelsinjuice eller vann om det fins melkeallergi i familien.

LYKKE TIL OG HA EN FORTSATT FIN KVELD!

Ingen kommentarer: